(Imagine: Top producatori de jante aliaj)
Comentarii (0)
Vizualizari (29)
(Nu există încă evaluări)
8 aprilie 2025
de CelMaiBun

Top Producatori de jante aliaj: cele mai bune marci si modele

Astazi discutam despre cei mai importanti producatori de jante aliaj ai momentului. Prin „cei mai importanti”, ne referim atat la producatorii cu cele mai mari cote de piata, cat si la tehnologiile folosite la fabricarea jantelor. In plus, vom trece in revista si producatorii populari in Romania. Vor analiza originile lor si modelele de jante pe care acestia le ofera.

Top producatori de jante aliaj in lume

Iata care sunt cei mai importanti producatori de jante la nivel global.

Borbet GmbH

Borbet este unul dintre cei mai importanti producatori de jante aliaj OEM si aftermaket. Acesta a fost fondat de Peter Wilhelm Borbet in anul 1962,iar in 2025 a ajuns sa aiba 7 fabrici: 5 in Germania, 1 in Austria si 1 in Africa de Sud. Calitatea modelelor Borbet este garantata de tehnologia superioara a proceselor de productie, dar si de controlul post-productie extrem de riguros. Partea mai buna e ca jantele Borbet sunt prezente si pe piata din Romania, cele mai populare modele fiind Borbet Y si Borbet N

BBS – top producatori de jante aliaj

BBS este un nume foarte important pe piata jantelor OEM si aftermarket. Printre altele, renumitele jante folosite din fabrica pe BMW Seria 6 E24, sunt fost produse de BBS si poarta numele. Producatorul german fondat in anul 1970 se face remarcat prin gama variata de modele, dar si prin tehnologia complexa a proceselor de productie. Din pacate, in ultimii ani, prezenta BBS in Romania are un caracter limitat.

Top 5 anvelope de vara dupa aderenta

Top producatori de jante aliaj - BBS RS007

Ronal AG – top producatori de jante aliaj

Ronal este un producator de jante premium cu sediul in Elvetia. Bazele companiei au fost puse in anul 1969, iar in deceniile ce au urmat, Ronal a devenit un nume de referinta in industria de jante OEM, dar si pe piata aftermarket. In plus, producatorul elvetian se implica activ in lumea motorsportului. In Romania, jantele Ronal se gasesc extrem de greu.

Enkei Wheels

Unul dintre cei mai importanti producatori de jante din Japonia, Enkei Corporation a fost fondat in anul 1950, numele fiind o abreviatura de la Ensyu Keigoukin. Jantele Enkei sunt renumite pentru masa redusa si durabilitate, iar modelul RP03 este unul dintre cele mai apreciate pe piata aftermaket. In plus, Enkei este furnizor de jante pentru echipa McLaren F1. In Romania, jantele Enkei se gasesc cu dificultate.

Momo SRL – top producatori de jante aliaj

Momo este un producator italian de accesorii auto, fiind renumit si gratie volanelor sport. Vorbind insa despre jante, noua gama Momo propune 4 modele: Anzio, Barletta, Catania si Heritage 6, cu preturi cuprinse intre 250 si 250 Euro per bucata. Jantele Momo au o prezenta limitata in Romania.

OZ Racing

OZ Racing este unul dintre cei mai renumiti producatori de jante din aliaj in lumea sporturilor cu motor, in special Formula 1, WRC si IndyCar. Fondat in Italia in anul 1971, producatorul OZ Racing este prezent si in Romania, oferind o gama vasta de jante usoare si reziste, cel mai cautat model fiind probabil Superturismo GT.

Top producatori de jante aliaj - OZ Racing

Cei mai populari producatori de jante in Romania

Iata cativa din cei mai populari producatori de jante aftermarket in Romania.

Jante Carmani

Carmani Wheels este un producator german de jante din aliaj, care s-a remarcat in piata europeana aftermarket printr-un mix reusit de design atragator, constructie solida si pret competitiv.

Jante Anzio

ANZIO este un brand european de jante din aliaj, cunoscut pentru design modern la preturi destul de mici. Anzio face parte din grupul Superior Industries, alaturi de marci precum ATS, RIAL si ALUTEC. Gama lor de produse este compatibila cu multe tipuri de vehicule, iar brandul este prezent in peste 25 de tari. ANZIO se adreseaza soferilor care cauta un echilibru intre stil, calitate si pret.

Jante Dezent si AEZ

DEZENT este un brand german de jante din aliaj, cu radacini in regiunea Sauerland, o zona cunoscuta pentru traditia sa in prelucrarea metalelor. Producatorul DEZENT face parte din grupul ALCAR, la fel ca AEZ, un alt brand foarte popular in Romania.

Jantele DEZENT sunt produse in Germania si respecta standardele stricte de calitate TUV. Gama este mereu actualizata si include modele potrivite pentru multe tipuri de masini.

Jante PDW

PDW Group este un producator de jante din aliaj, anvelope si roti pentru automobile si motociclete, cu o experienta de peste 40 de ani. Compania are sediul in provincia Zhejiang din China si detine doua fabrici proprii.

Cum se produc jantele din aliaj?

Exista 3 tehnologii pentru fabricarea jantelor din aliaj.

Turnare

Durata proces – aprox. 19,5 ore

Greutate janta 19 inch – 12,8 kg

Aliajul topit este turnat intr-o matrita, care da jantei forma dorita. Exista doua tipuri de turnare: la presiune (turnarea sub presiune permite obtinerea unor jante cu o structura mai uniforma si mai rezistenta) si prin gravitatie (unde aliajul topit se lasa sa curga natural in matrita, un proces mai simplu si mai economic, dar cu posibile imperfectiuni in material). Cei mai importanti producatori de jante insa folosesc exclusiv turnare la presiune.

Procesul de productie a jantelor din aliaj prin tehnologia de turnare incepe cu topirea aliajului AlSi7Mg, la o temperatura de aproximativ 1000°C.

Turnarea se face folosind o metoda de turnare la presiune joasa. Acest lucru permite un control mai bun asupra procesului de racire, ceea ce duce la o structura interna uniforma si solida a jantei.

Dupa turnare, fiecare janta este verificata cu raze X pentru a identifica eventuale goluri sau imperfectiuni in material.

Urmeaza tratamentele termice. Janta este supusa la incalziri controlate pentru a imbunatati rezistenta aliajului. Apoi este racita rapid, ceea ce intareste structura interna, dar o face si mai rigida. In final, se lasa la „odihna” intr-un proces numit imbatranire artificiala, unde materialul capata duritatea dorita.

Dupa partea termica, janta este prelucrata mecanic. Cu ajutorul masinilor CNC, se ajusteaza dimensiunile finale, se foreaza gaurile pentru suruburi si supapa, iar suprafata este pregatita pentru finisare.

Apoi se trece la partea de vopsire, care incepe cu curatarea temeinica a jantei, urmata de aplicarea unui strat de baza, vopseaua propriu-zisa si un lac protector (mat sau lucios, in functie de design).

Flow Forming

Durata proces – aprox. 20 ore

Greutate janta 19 inch – 10,8 – 11 kg

Primele etape ale tehnologiei Flow Forming (formare prin flux) sunt identice cu etapele tehnolgiei de turnare. Adica se topeste aliajul AlSi7Mg la 1000°C, se toarna la presiune joasa si se verifica cu raze X pentru a identifica eventualele pori sau incluziuni. In continuare insa, lucrurile iau o cale diferita.

Urmeaza procesul de formare prin flux – sau flow forming – o etapa esentiala pentru performantele finale ale jantei. Piesa bruta este incalzita din nou, la peste 300°C, pentru a deveni mai maleabila. Apoi, trei role de otel preseaza materialul cu o forta de peste 10 tone, intinzandu-l pana la latimea dorita. In timpul acestui proces, materialul este comprimat si intins, ceea ce il face mult mai dens si rezistent, dar si mai usor decat in cazul unei jante turnate simplu. Se ajunge chiar la o grosime de doar 2.25 mm in zona canalului jantei, fara a compromite rezistenta.

Dupa modelare, janta intra intr-o noua ronda de tratamente termice, urmate de prelucrari mecanice de mare precizie. Utilajele CNC dau forma finala, se fac gaurile pentru prezoane, supapa si centrul rotii. La modelele flow formed, se elimina suplimentar materialul care nu este esential – mai ales in spatiile dintre spite – pentru a reduce greutatea jantei si masa rotativa.

Fiecare janta este verificata ca sa se asigure ca nu are nicio abatere de rotunjime, apoi intra in zona de finisare. Se indeparteaza bavurile, se lustrueste manual suprafata, iar daca totul este in regula, urmeaza testul de etanseitate cu heliu – o metoda extrem de precisa pentru a detecta eventuale scurgeri de aer.

In etapa finala, janta este curatata foarte bine pentru a indeparta orice urma de praf sau grasime, apoi se aplica un strat de baza, vopseaua colorata si, la final, lacul protector. In functie de model, se aplica si gravuri cu laser sau se monteaza o protectie din inox pe marginea jantei – utila in cazul loviturilor de bordura si usor de inlocuit.

Forjare

Durata proces – aprox. 23 ore

Greutate janta 19 inch – 7,8 – 8 kg

Procesul de fabricare a jantelor forjate incepe cu un bloc solid de aluminiu special, numit billet. Acesta este trecut prin mai multe etape de presare intr-o matrita, sub o forta uriasa, de pana la 10.000 de tone. Intre fiecare pas, materialul este incalzit ca sa ramana maleabil. Initial, blocul este comprimat intr-un disc, care apoi este presat intr-o forma mai apropiata de o janta. La modelele mai complexe, designul jantei este imprimat tot prin forjare. Acest proces ofera o structura interna foarte densa si elimina orice goluri sau impuritati din material.

Dupa formarea bruta, urmeaza etapa de flow forming, unde janta este incalzita si intinsa cu ajutorul unor role care aplica presiune controlata. Astfel, partea exterioara a jantei, acolo unde este cel mai important sa fie usoara si rezistenta, este subtaiata si comprimata. Acest lucru face ca janta sa fie mai usoara decat una turnata, dar fara sa piarda din rezistenta.

In continuare, janta este trecuta printr-o serie de tratamente termice, care ii stabilizeaza structura si ii cresc durabilitatea. Dupa racire rapida si un proces controlat de „imbatranire artificiala”, materialul capata proprietatile mecanice dorite.

Apoi vine partea de prelucrare mecanica. Cu ajutorul unor masini CNC de mare precizie, se contureaza forma finala a jantei, inclusiv gaurile pentru prezoane si detaliile de design. La jantele forjate, procesul de frezare este mult mai detaliat, iar materialul este indepartat strategic pentru a reduce greutatea fara a compromite rezistenta.

Principalul dezavanaj al tehnologiei tine de procesul de productie mai scump si mai complex, respectiv jantele forjate sunt de obicei mai costisitoare.

Top producatori de jante aliaj - BBS

Top producatori de jante din aliaj

Pareri Pro Si Contra

Pro
  • Nici una
CONTRA
  • Nici una

Verdictul CelMaiBunTop

Design -/-

Imagine -/-

Conectivitate -/-

Comentarii (0)
Vizualizari ( 29)
(Nu există încă evaluări)

Comentarii (0)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Inregistreaza-te la newsletter

Stai conectat la cele mai tari articole!

Nu-ti face griji, nu facem spam!

Contacteaza-ne