Standardul Euro 7: Ce reprezinta acesta si cand se aplica noile norme de poluare?
Standardul Euro 7 este pe cale sa fie aprobat. Noul set de norme de poluare este asteptat sa fie votat chiar in 2024, aducand cu sine schimbari ce vor afecta atat producatorii, cat si consumatorii. Haideti sa vedem ce prevede mai exact standardul Euro 7, care e calendarul de aplicare si care sunt implicatiile acestuia pentru noi toti, soferii de rand.
Ce prevede standardul Euro 7 pentru autoturisme si autoutilitare?
Se vorbea anterior ca noul set de norme va fi unic pentru toate tipurile de autoturisme si autoutilitare indiferent motorizare. Cu alte cuvinte, se preconiza ca atat motoarele pe benzina, cat si cele diesel vor trebui sa se conformeze aceluiasi set de limite de poluare. Ei bine, nu e asa. Acordul la care au ajuns Comisia Europeana si Parlamentui Europei prevad norme diferite nu doar pentru motoarele pe benzina si diesel, ci si pentru vehiculele comerciale in functie de greutatea maxima autorizata.
De aceea, inainte sa trecem in revista prevederile standardului Euro 7, ar fi util sa explicam termenii mentionati in decizia luata de mai marii Uniunii Europene.
– SI – Spark ignition – aprindere cu scanteie (motoare pe benzina).
– CI – Compression ignition – aprindere cu compresie (motoare diesel).
– Vehicule M1 – autoturisme cu maxim 8 locuri.
– Vehicule N1 Clasa 1 – Vehicule comerciale usoare cu o greutate totala maxima autorizata de pana la 1305 kg.
– Vehicule N1 Clasa 2 – Vehicule comerciale usoare cu o greutate totala maxima autorizata de intre 1305 kg si 1750 kg.
– Vehicule N1 Clasa 3 – Vehicule comerciale usoare cu o greutate totala maxima autorizata de intre 1760 kg si 3500 kg.
– Vehicule M2 – autobuze si microbuze cu mai mult de 8 locuri si o greutate maxima autorizata de pana la 5000 kg.
– Vehicule M2 – autobuze si microbuze cu greutatea maxima autorizata de peste 5000 kg.
– Vehicule N2 – camioane cu masa maxima autorizata peste 3500 kg, dar sub 12000 kg.
– Vehicule N3 – camioane cu masa maxima autorizata peste 12000 kg.
Lista emisiilor calculate:
– CO – monoxid de carbon.
– THC – total hidrocarburi.
– NMHC – hidrocarburi non-metanice.
– NOx – oxizi de azot (noxele).
– PM – materie particulata.
– PN10 – numarul de particule mai mari de 10 nm.
– NMOG – gaze organice non-metanice.
– CH₄ – metan.
– NH₃ – amoniac.
– N₂O – protoxid de azot.
Standardul Euro 7 pentru autoturisme si vehicule comerciale pe benzina (SI)
Tip vehicul | CO | THC | NMHC | NOx | PM | PN10 |
---|---|---|---|---|---|---|
M1 si N1 Clasa 1 | 1,0 | 0,1 | 0,068 | 0,060 | 0,0045 | 6×10la11 |
N1 Clasa 2 | 1,81 | 0,13 | 0,075 | 0,075 | 0,0045 | 6×10la11 |
N1 Clasa 3 | 2,27 | 0,16 | 0,082 | 0.082 | 0,0045 | 6×10la11 |
*6×10la11 este 6×10 la puterea 11
Standardul Euro 7 pentru autoturisme si vehicule comerciale diesel (CI)
Tip vehicul | CO | NOx | THC + NOx | PM | PN10 |
---|---|---|---|---|---|
M1 si N1 Clasa 1 | 0,5 | 0,080 | 0,170 | 0,0045 | 6×10la11 |
N1 Clasa 2 | 0,63 | 0,105 | 0,195 | 0,0045 | 6×10la11 |
N1 Clasa 3 | 20,74 | 0,125 | 0,215 | 0,0045 | 6×10la11 |
Nu va grabiti sa cautati prevederile Euro 6. Standardul Euro 7 vine fara modificari la valorile de referinta, singura ajustare importanta fiind faptul ca la numarul de particule (PN) se iau in considerarea particulele de la 10 nm si nu la 23 nm, cum este la Euro 6.
Standardul Euro 7 pentru camioane
Emisii | Euro 7 | Euro 6 |
---|---|---|
NOx | 0,200 | 0,400 |
PM | 0,008 | 0,01 |
PN10 | 6x10la11 | 8x10la11 |
CO | 1,5 | 1,5 |
NMOG | 0,080 | - |
THC | - | 0,130 |
NH₃ | 0,060 | - |
CH₄ | 0,500 | - |
N₂O | 0,200 | - |
La camioane, noul standard vine cu schimbari importante. Astfel, limita de NOx este redusa cu 50%, iar la PM, valoarile maxime sunt mai mici cu 20%. Indicatorul Total hidrocarburi (THC) a fost inclocuit cu NMOG (gaze organice non-metanice) si a aparut o limita separata pentru CH4 (metan).
Standardul Euro 7: alte tipuri de emisii
Marea schimbare pentru Euro 7 este introducerea unor limite pentru emisiile ce nu tin de esapament. Este vorba despre emisiile evaporative, emisiile de legate de sistemul de franare si emisiile de la anvelope.
Emisiile evaporative
Pentru emisiile evaporative, noua limita este de 1,5 g per test, fata de 2,0 grame per test la Euro 6. De mentionat ca procedura de testare a emisiilor evaportative a ramas neschimbata si se aplica doar vehiculelor din categoriile M1 si N1.
Emisiile asociate sistemului de franare
Emisiile legate de sistemul de franare reprezinta o noutate in domeniu. Noile norme se vor initial aplica doar pentru vehiculele din categorile M1 si N1, iar valorile limita variaza intre 3 mg/km si 11 mg/km, in functie de categoria de greutate a vehicului.
Emisiile de la anvelope
Standardul Euro 7 reglemeteaza si emisiile de particule abrazive provenite de la anvelope. Valorile de referinta pentru acesti tip de emisii inca nu au fost stabilite, insa se stie ca pentru anvelopele destinate autoturismelor si vehiculelor comerciale pana in 3500 kg, noile norme vor deveni obligatorii incepand cu luna iulie 2028.
Citeste si:
Cand intra in vigoare standardul Euro 7?
Iata care este calendarul pentru adoptarea noilor norme de poluare.
– Reglementarile Euro 7 vor fi fi votate mai spre sfarsitul anului 2024, iar la 20 de zile dupa votul final, acestea vor fi publicate in Monitorul Oficial al Uniunii Europene.
– La exact 2,5 ani de la publicarea in MO (adica pe la jumatatea lui 2027), producatorii auto sunt obligati sa inceapa implrmentarea noilor prevederi, ca dupa inca un an, toate autoturismele si vehiculele comerciale N1 noi sa corespunda normelor Euro 7 legate de esapament. Cu alte cuvinte, pe la mijlocul anului 2028, toate autoturisme si vehiculele comerciale ce ies din fabrica vor trebui sa fie conforme cu standardul Euro 7.
Pentru camioane, calendarul e 4+1, adica inceperea implrmentarii la 4 ani de la publicarea in MO si obligativitatea pentru toate vehiculele noi peste inca un an.
– Prevederile Euro 7 ce nu sunt legate de gazele de esapament, intra in vigoare dupa cu urmeaza: emisiile evaporative – odata cu emisiile de esapament, emisiile asociate sistemele de franare – din decembrie 2029, emisiile de particule de la anvelope – din iulie 2028 pentru vehiculele M1 si N1, iar din aprilie 2030 pentru camioane.
Consecintele introducerii standardului Euro 7
Pe langa beneficiile ecologice, noul standard vine si cu conesecinte neplacute, care in ultima instanta vor fi absorbite tot de cumparator. Cum deja probabil ati inteles, e vorba despre preturi. Autoturismele, vehiculele comerciale si camioanele se vor scumpi. Nu e clar insa cat de tare. Autoritatile europene sunt destul de optimiste, prognozand o crestere a preturilor autoturismelor cu pana la 450 Euro si 2.700-2.800 Euro pentru camioane/autobuze. ACEA, adica Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile are alte estimari, care anunta ca autorismele se vor scumpi chiar si cu 2.000 de Euro, iar scumpirile la camioane vor trece de 10.000 Euro. In plus, pe semne ca se vor scumpi si anvelopele, dar si piesele sistemului de franare (placute, discuri).
Vestea buna e ca standardul Euro 7 va fi introdus treptat, astfel incat toate prevederile sale vor devini obligatorii dupa 2030, respectiv putem spera la o crestere a preturilor la fel in trepte. Macar cu asta sa ne consolam.
Surse: Theicct.org
Pareri Pro Si Contra
- Nici una
- Nici una
Lasă un răspuns